
Nå er de der igjen, bommene som skaper et brennende engasjement hos bileiere og enkelte politiske partier. Regjeringen har mange veiprosjekter og finansieringsløsningen er klar: Bilistene må betale mer for å kunne frakte sine kropper på 4 hjul. En kjekk liten ekstra skatt som heter bompenger. Målsettingen er altså "delfinansiering", ikke for å få færre biler på veiene. Da ville ikke myndighetenes regnestykke gå opp.
Pussige forklaringer dukker opp fra de indre politiske gemakker: Vi får Bypakke Grenland som Skiens ordfører fremfører med vanlig solid gjennomtenkt politisk retorikk: Bypakken er en gavepakke for Grenland. Gaver medfører gjerne noe som gleder, det er i alle fall ikke noe en betaler for. Det er sjelden politikerne er så i utakt med egne velgere og hvor det protesteres iherdig fra høy og lav.
Bompenger er da ikke noe nytt, selv i middelalderen måtte fergemenn ha betalt og i Dublin bygget man en fotgjengerbro i 1816 den fikk etter hvert navnet “Ha’penny Bridge”. Da hadde betalingen en hensikt, ofte som betaling for uført tjeneste eller for å bidra til finansiering i ettertid. I Norge er vi så langt unna en slik virkelighet som det er mulig å komme. Noe slikt vil vi kunne forstå.

Det er allikevel litt rart når våre naboer i Sverige og Danmark kan bygge veier uten slike bidrag. Unntaket er broen over Øresund. I Sverige er det forresten gratis å benytte innenlandske bilferger (det er ikke mange riktignok) fordi de er en del av riksveiene. Her klarer altså myndighetene å bygge mil etter mil uten at brukerne får en ekstra regning. Ikke har de oljen heller. Vel, Danmark er flatt og tunneler er mangelvare. I Tyskland, bygges det og repareres veier nesten kontinuerlig og bilistene kommer fra A til B uten å bidra til veibyggingen.
Vel, i Frankrike har myndighetene fra lang tid tilbake hatt bomstasjoner og det særdeles mange, men vi behøver vel ikke å kopiere det landet. Østerrike har oblater og i Italia betales bompenger, jo, da det finnes veier med avgift. Fordelen her er at vi kan se veiene vi betaler for. I Norge må vi betale på forskudd og det er lenge til vi kan se resultatene. Slikt bidrar ikke til å inngi tillit til politiske myndigheter som til de grader har satset på at bilistenes påføres en ekstra skatt, årevis unna nye veier, rundkjøringer, sykkelstier osv.
Vi protesterer og protesterer, men resultatet er det samme: Bompenger med blinkende lamper tett som haggel! Vi bør kunne klare oss uten, ikke minst fordi avgifter på kjøretøy, drivstoff osv. representerer langt i overkant av hva vi kan godta.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar